Budowa elektrowni i farm wiatrowych
Wzrost zainteresowanie odnawialnymi źródłami energii sprawił, że budowa elektrowni i farm wiatrowych staje się coraz bardziej popularną i docenianą możliwością pozyskiwania energii. Świadczymy kompleksowe usługi na terenie całej Polski związane z budową farm wiatrowych na zasadzie Generalnego Wykonawstwa. Wykonujemy też poszczególne elementy infrastruktury farm wiatrowych – od weryfikacji możliwości budowy farmy wiatrowej, po serwis i obsługę eksploatacyjną.
- Budowa stałych i tymczasowych dróg dojazdowych
- Budowa placów montażowych
- Stabilizacja gruntu
- Budowa platform tymczasowych
- Budowa fundamentów
- Opracowanie koncepcji
- Opracowanie i uzgodnienie projektów zamiennych
- Opracowanie kompletnych projektów wykonawczych
- Budowa linii kablowych SN
- Linie światłowodowe
- Budowa elektrowni i farm wiatrowych
Budowa dróg dojazdowych oraz placów montażowych
Budowa dróg dojazdowych oraz placów montażowych
Budowa dróg dojazdowych oraz placów montażowych w celu dostaw i montażu turbin wiatrowych powinna być poprzedzona analizą kilku podstawowych warunków. Określa się je indywidualnie dla każdej inwestycji. Aktualne normy dla budowy dróg, kontrakt serwisowy z dostawcą turbin, założenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, umowy dzierżawy z właścicielami gruntów i w końcu koszty budowy. Z tych kilku wymienionych warunków tylko jeden musi być spełniony bezwzględnie w części dotyczącej nośności podłoża pod żurawie montujące turbiny wiatrowe. Dotyczy on bowiem bezpośrednio bezpieczeństwa pracy na budowie i tu nie można szukać kompromisu. Pozostałe warunki podlegają głębszej analizie i każdy inwestor powinien taką przeprowadzić na etapie projektowania. Okazuje się, że nie zawsze potrzebne jest budowanie trwałych dojazdów, czasami bardziej opłaca się wybudować drogę tymczasową, a przy realizacji niektórych inwestycji takie rozwiązanie jest konieczne i jedyne.
Wytyczne producenta określają konkretne wymagania dotyczące podstawowych warunków technicznych - nośności podłoża, spadków podłużnych i poprzecznych, promieni skrętów, wielkości placów do parkowania, zawracania, składowania i montażu elementów. Na niektóre z wymienionych współczynników wpływają ciężar i gabaryty elementów transportowanych, a na inne rodzaj używanego żurawia do montażu turbiny wiatrowej.
Przekrój poprzeczny drogi dobiera się do wymogów dotyczących nośności dla konkretnego producenta turbin wiatrowych. Tą sprawdza się płytą statyczną, a w niektórych przypadkach w celu kontroli dopuszcza się również szybsze badania płytą dynamiczną.
Place montażowe
Nawierzchnia na placu montażowym przy budowie elektrowni i farm wiatrowych przejmuje całą reakcję powstałą pod stopą żurawia samochodowego, którego masa wraz z podnoszonym elementem często przekracza 700 t. Wymagania dotyczące placów montażowych są ostrzejsze od warunków dotyczących dróg. Nacisk na oś samochodów transportujących elementy nie może przekraczać dopuszczalnych wartości granicznych dla dróg publicznych, natomiast w obrębie samej budowy dopuszcza się przejazd żurawia z niezdemontowanym balastem. Dlatego często drogi wewnętrzne są bardziej wytrzymałe niż powiatowe i gminne drogi publiczne.
Drogi dojazdowe
Przy budowie elektrowni i farm wiatrowych, producenci zalecają inwestorom budowę dróg z kruszywa łamanego z górną 10-centymetrową warstwą o frakcji 0-31,5 mm, warstwą nośną 30-40 cm o frakcji 0-63 odseparowaną geosiatką bądź geowłókniną od kilkucentymetrowej warstwy odsączającej. Przekrój drogi i placu dobiera się do warunków geologicznych. Bardzo ważne jest zapewnienie dobrego odprowadzenia wody opadowej z powierzchni drogi. Spadki poprzeczne można kształtować jednostronnie bądź dwustronnie najczęściej o nachyleniu 2%. Natomiast dla placów montażowych spadki poprzeczne i podłużne determinowane są przez typ używanego żurawia i odpowiednio dla dźwigów samochodowych dopuszczalne są spadki od 1,5 do 2%, ale już dla żurawi gąsienicowych plac powinien być właściwie płaski, maksymalnie 0,5% nachylenia.